BARLINEK
Jeszcze 10 kilometrów dla rowerzystów. Rozpoczyna się budowa trzech odcinków Trasy Pojezierzy Zachodnich
Trzy nowe odcinki Trasy Pojezierzy Zachodnich mają być gotowe dokładnie za pół roku. Powstanie ponad 6 kilometrów drogi dla rowerzystów na zachód od Barlinka i dwa ważne fragmenty na północ i na południe od Choszczna. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich właśnie podpisał umowę z wykonawcą prac budowlanych. Ich wartość to prawie 7 milionów złotych.
Malownicza Trasa Pojezierzy Zachodnich (oznaczona jako nr 20) w tym roku zyska kilka kolejnych „łączników”, dzięki którym będzie można wygodnie i bezpiecznie przejechać od polsko-niemieckiej granicy w głąb województwa. Trwa budowa m.in. brakujących odcinków w rejonie Trzcińska-Zdroju i Myśliborza oraz Wapnicy w powiecie stargardzkim i Drawska Pomorskiego, a w ubiegłym tygodniu podpisano umowę z wykonawcą trzech kolejnych fragmentów TPZ. Do 15. października br. ma powstać ponad 6 kilometrów ścieżki z Mostkowa do Dzikowa oraz dwa około dwukilometrowe ścieżki blisko Choszczna. Na południe od miasta – z okolic dworca kolejowego w stronę wsi Koplin. Na północ – do miejscowości Pakość. Oprócz tzw. odcinków inwestycyjnych, czyli budowanych od podstaw zaplanowane są drobniejsze prace na Trasie Pojezierzy Zachodnich. Ponad 7 kilometrów do Pakości w kierunku rzeki Ina zyska efektowne oznakowanie. Nowe znaki ułatwią również przejazd przez Choszczno.
– Turystyka rowerowa na Pomorzu Zachodnim smakuje wyjątkowo, bo jest tu wyjątkowy klimat, unikalna przyroda, dużo wody, czyste powietrze. Trasa przez pojezierza, którą można przejechać całe województwo, od Siekierek przez Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Ińsko, Drawsko, Czaplinek, oferuje mnóstwo atrakcji dla miłośników aktywnego wypoczynku – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Inwestujemy w infrastrukturę przyjazną rowerzystom i środowisku. Każdy sezon to dziesiątki kilometrów nowych szlaków. Budowane w tym roku odcinki Trasy Pojezierzy Zachodnich zmienią standard podróżowania na dwóch kołkach po tej części regionu – podkreśla Olgierd Geblewicz.
Opisane wyżej przedsięwzięcia mają kosztować 6,96 mln zł. Przygotował je i nadzoruje Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. Wykonawcą jest Eurovia Polska SA. Trasa Pojezierzy Zachodnich to najdłuższa velostrada Pomorza Zachodniego. Docelowo będzie miała 420 km, licząc razem z odnogą północną w kierunku Stargardu, Szczecina i Dobrej. Zaczyna się od przeprawy przez Odrę w Siekierkach (dawny most kolejowy po polskiej stronie jest już przebudowywany na potrzeby ruchu pieszego i rowerowego) i prowadzi aż na północno-wschodni kraniec województwa.
Projekt o nazwie Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego to prawdziwa rowerowa rewolucja, w wyniku której powstanie 1100 km szlaków. Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane bądź są budowane przez lokalne samorządy. Większość nowych inwestycji jest realizowanych przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, a 85% finansowania zabezpieczają środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Mapa szlaków i nowych inwestycji oraz wiele przydatnych informacji dla rowerzystów znajduje się na stronie www.trasyrowerowe.wzp.pl.